Panurge
Actualités de la recherche autour de la Renaissance

Accueil > Actualités > Programmes des manifestations > L’iconographie de l’esclavage, 1500-1800

L’iconographie de l’esclavage, 1500-1800

dimanche 11 novembre 2007, par Antoine Roullet

A l’occasion de l’anniversaire de l’abolition de l’esclavage en Angleterre, les 23 et 24 novembre 2007, le Warburg Institute organise une journée d’étude sur l’iconographie de l’esclavage, 1500-1800.

23 novembre

10.15 : Introduction : Charles Hope

Session 1 : Métaphores et contextes

10. 30 : Elizabeth McGrath (Warburg Institute) : Between Allegory and Reality. Themes of slavery in European art.
11.15 : coffee
11.30 : Charles Robertson (Oxford-Brookes University) : Ergonomics and ambiguity in Michelangelo’s ‘Slaves’
12.15 : Jean-Luc Liez (Université Nancy 2) : Slavery as a religious metaphor in the iconography of the Trinitarian order [in French]
13.00 : lunch (by invitation)

Session 2 : Turques, maures et monuments

14.15 : Jean Michel Massing (King’s College, Cambridge):The iconography of Mediterranean slavery
15.00 : Rick Scorza (London) :’Una giovane quasi come Minerva’. Vasari, Borghini and the image of the Cavalieri di Santo Stefano
5.45 : tea
16.15 : Jennifer Montagu (Warburg Institute) : Captives, victims - and allies - in baroque sculpture
17.00 : Anthea Brook (Courtauld Institute of Art) : The Livorno Slaves : emulation in miniature from Borgo Pinti to Doccia.
19.00 : supper (by invitation)

24 novembre

Session 3 : L’Espagne et les Pays-bas

10.15 : Carmen Fracchia (Birkbeck College) : The Urban Slave in Spain and New Spain
11..00 : coffee
11.15 : Elmer Kolfin (University of Amsterdam) : The visibility of slaves in Dutch art
12.00 : Ernst van den Boogaart (Amsterdam) : Dimensions of slavery. Meanings of blackness in the pictorial material from Dutch Brazil
12.45 : lunch (by invitation)

Session 4 : Les limites des lumières

14.00 : Hendrik Ziegler (University of Hamburg) : Voltaire and the debate around the Slaves of the royal monument in the Place des Victoires, Paris
14.45 : Meredith Gamer (Yale University) : Abolitionism into art ? Reconsidering George Morland’s ‘The Slave Trade’ and ‘African Hospitality’
15.30 : tea
16.00 : David Bindman (University College, London) : Putting the case for slavery : Richard Newton’s anti-Wilberforce caricatures.
16.45 : Temi Odumosu (University of Cambridge) : Imaging the Black Joke. Reaction to antislavery ideas in Cruikshank’s ’New Union Club’.

17.30 Conclusion

Répondre à cet article

SPIP | | Plan du site | Suivre la vie du site RSS 2.0
Habillage visuel © Équipe Panurge, à partir de Yves Costiou sous Licence GPL